Pages Menu
 

Categories Menu

Posted by on lut 21, 2021 in Mniejszej wagi |

Odkładanie rzeczy na później – dlaczego to robimy?

Czym jest prokrastynacja?

W wielkim skrócie jest to to działanie, które polega na odkładaniu realizacji działań na później. Może to być spowodowane różnymi czynnikami. Najczęściej zdarza się postępować w ten sposób osobom, które na przykład boją się podejmować bardziej wymagających zobowiązań, boją się odpowiedzialności. Jak walczyć w prokrastynacją? Odpowiedź znajdziesz w kolejnych fragmentach niniejszego tekstu.

Co myślimy?

Prokrastynacja powoduje negatywne skutki. Co sprzyja odkładaniu rzeczy na później? Najbardziej myślenie:

  1. To co muszę zrobić będzie bardzo trudne – sami siebie nastawiamy negatywnie, a czasami wręcz straszymy. Takie myślenie sprzyja prokrastynacji, należy się go wystrzegać.
  2. Na pewno nie uda mi się tego zrobić poprawnie – brak wiary w siebie i swoje możliwości, to zła droga. Oczywiście wiele rzeczy okazuje się być trudne, ale nie można na samym starcie się demotywować. Warto przecież podjąć próbę.
  3. Muszę zrobić to perfekcyjnie – nikt nie jest idealny. Zaakceptuj to i pamiętaj, że to normalne.
  4. Nie mogę się skupić – często jest to prawdą. W takim wypadku należy stworzyć sobie odpowiednie warunki.

Jak walczyć z pokusą i nie odkładać rzeczy na później? Oto kilka sposobów:

  1. Naucz się odpowiedzialności – przestań się jej w końcu bać, każdy dorosły musi kiedyś w końcu wziąć odpowiedzialność za swoje zycie.
  2. Planuj – to bardzo pomaga w terminowym i odpowiednim wykonywaniu zadań.
  3. Wyznacz cel i wyobrażaj sobie moment jego osiągnięcia.
  4. Przejdź do działania teraz – nie za godzinę, nie za pięć minut, nie o równiej godzinie. Zrób to od razu.

Podsumowanie

Chęć odkładania spraw na później potrafi utrudnić człowiekowi życie. Wpływa na nie zarówno na gruncie zawodowym jak i prywatnym. Warto znaleźć w sobie siłę do działania, aby nie odczuć poważnych strat. Z prokrastynacją można walczyć i należy to robić. To pozwoli ci uniknąć nieprzyjemności w pracy i w życiu prywatnym.